Căci tot am vorbit despre educație prin iubire, ce-ar fi să iubim toți copiii din jurul nostru, indiferent de culoare, etnie etc? Cu siguranță am trăi într-o lume mai bună dacă am fi educați să iubim pur și simplu, fără nicio barieră. M-am gândit să postez un material pregătit pentru una dintre prezentările pentru facultate, în care se vorbește despre actul discriminării și implicații în plan educațional:
Discriminarea reprezintă adoptarea unui comportament în acord cu
stereotipurile și prejudecățile individuale și presupune un tratament diferit
aplicat indivizilor sau grupurilor pe baza apartenenței lor entice, rasiale,
religioase, sexuale, politice, de clasă etc. Termenul este folosit pentru a
descrie acțiunea unei majorități dominante în raport cu o minoritate dominate și implică un prejudiciu adus unei persoane sau
unui grup.
Jaun Antonio Pérez și Francisco Dasi consideră că minoritățile sunt „acele colectivități
care, ocupând o poziție de inferioritate
într-o relație de putere, nu sunt considerate drept reprezentantele cele mai
legitime ale normelor, fiind, din punct de vedere social valorizate negativ,
deseori devenind obiectul inferiorizării” (Neculau, Ferréol, 1996, p.132).
„Prejudecățile
și reprezentările intervin decisiv
în fenomenele de atribuire a unor caracteristici etnopsihice și culturale
etniilor. Se generalizează în manieră facilă atunci când se afirmă, de pildă,
despre țigani că sunt „murdari, spurcați, necredincioși, leneși, necinstiți”
(Zub apud Neamțu, Stan, 1996, p. 170), despre polonezi că sunt „înfumurați”,
despre unguri că sunt„mândri și haini”, despre germani că sunt „oameni
cumsecade și la treabă practici” (Vulcănescu apud Neamțu, Stan, 1991, p.20) ș.
a. m. d. Dacă etichetarea se face fie de o parte, fie de alta a unei valori
medii, atunci atribuirea defectelor este discriminantă deoarece nu toți
indivizii dintr-o etnie sunt la fel, iar alocarea trăsăturii nu este rezultatul
unei analize științifice” (Neamțu, Stan, 2005, pp. 57-58).
Forme
ale discriminării, grupuri vulnerabile
1.
Rasismul se
referă la opinii, prectici și acțiuni derivate din credința că oamenii pot fi
împărțiți în grupuri biologice distincte (rase) și că membrii aceleiași rase au
în comun o serie de atribute care pot face grupul per ansamblu mai mult sau mai
puțin dezirabil, inferior sau superior.
În funcție de forma de manifestare, putem vorbi despre
rasism vizibil (ușor detectabil, presupune acțiuni discriminatorii evidente) și
despre rasism ascuns (mai subtil, mai frecvent și mai ușor de negat decât
rasismul vizibil).
Vizibil
|
Ascuns
|
|
Individual
|
Un elev își acuză colegul rom că i-a furat telefonul
mobil, deoarece „toată lumea știe că romii fură”.
|
Un elev refuză să se mute în bancă împreună cu un coleg
rom, motivând că nu vede bine la tablă din banca respectivă.
|
Instituțional
|
Elevii romi sunt separați de ceilalți, fiind segregați
în clase speciale.
|
În școlile unde există un număr mare de elevi romi nu există
niciun părinte rom în Consiliul de administrație al școlii.
|
Cultural
|
Prezentarea nerealistă și bazată pe stereotipuri
negative a minorităților în mass media.
|
Un manual școlar care pune accent doar pe istoria
națională, omițând istoria minorităților etnice din țara respectivă.
|
A te naște rom în România zilelor noastre nu este tocmai
o fericire, în condițiile în care este aproape sigur că vei avea mult mai multe
bariere de înfruntat: cel mai probabil vei trăi într-un mediu ostil, marcat de
sărăcie. Ai avea de înfruntat ostilitatea celor din jur, ai fi hrănit mai prost
și ai avea, cel mai probalil, un singur rând de haine cu care să mergi la
școală. Este de asemenea foarte probabil ca profesorii să te pună în ultima
bancă și să te dea mereu ca exemplu prost, sau, mai rău, să fii mutat la o
școală specială doar pentru că ești rom. Prin urmare, există o șansă mare să nu mai vrei să mergi la școală (cui i-ar
plăcea să meargă în fiecare zi într-un loc în care nu este deloc bine primit?)
și să o abandonezi cu prima ocazie.
2.
Sexismul este
o atitudine sau o prejudecată privind superioritatea unui reprezentant al unui
sex asupra altui sex. Atunci când această prejudecată este transpusă în
comportament, se poate vorbi despre discriminare sexuală.
Problema
sexismului în mediul școlar a făcut așadar obiectul mai multor studii,
referitoare atât la stereotipurile de gen vehiculate de manualele școlare, cât
și legate de tratamentul diferențial pe care elevii îl primesc de la cadrele
didactice, în funcție de genul căruia îi aparțin.
Mai
multe studii efectuate în diferite țări din Europa au demonstrat că există
diferențe între modurile în care cadrele didactice interacționează cu fetele și
băieții, având tendința de a încuraja pasivitatea și conformitatea în rândurile
elevelor, dar de a valoriza caracterul independent și individualist al
băieților. Așteptările diferite ale cadrelor didactice pot să influențeze chiar
rezultatele școlare ale elevilor. Spre exemplu, o serie de studii au demonstrat
că relativul avantaj al băieților la discipline din sfera științelor exacte nu
pornește de la diferențe reale între cele două genuri, ci reproduce diferențe
de gen construite social. La fel, faptul că fetele obțin rezultate mai bune în
mod constant este tot o consecință a așteptărilor profesorilor (conform cărora
fetele sunt mai conștiincioase, de exemplu).
Diferențele
de gen reies și din organizarea activităților în mediul școlar (ex.: separarea
fetelor și a băieților pe grupe pentru diferite activități la clasă, sau pe
echipe pentru activitățile sportive)
sau din procedurile organizaționale precum uniforma obligatorie (pantaloni
pentru băieți, fuste pentru fete).
3.
Homofobia definește
atitudinile și sentimentele negative față de persoanele cu orientare
homosexuală, manifestată prin atracția față de persoane de același sex, și
include, de asemenea, respingerea persoanelor despre care se crede că ar fi
homosexuale și a tuturor lucrurilor asociate cu acestea.
Orientarea sexuală este conștientizată la vârste destul
de fragede (în perioada pubertății, însă există numeroase relatări ale
persoanelor care au știut încă de la vârsta preșcolară că sunt „altfel”),
iar la vârsta respectivă, mediul școlar este o parte foarte importantă din
viața individului. În contextul social al zilelor noastre, școala nu mai este
doar locul în care elevii primesc informații, ci de multe ori suplinește măcar
parțial rolul familiei prin transmiterea de valori și formarea mentalităților
despre lume și viață. Școala modernă are datoria de a forma cetățeni ai lumii
în spiritul toleranței și al respectării și apărării drepturilor omului, iar
lupta împotriva homofobiei și a altor forme de discriminare este importantă și
revine mai ales cadrelor didactice.
4.
Discriminarea persoanelor cu dizabilități
Persoanele cu dizabilități includ acele persoane care au
deficiențe fizice, mentale, intelectuale sau senzoriale de durată, deficiențe
care, în interacțiune cu diverse bariere, pot îngrădi participarea deplină și
efectivă a persoanelor în societate, în condiții de egalitate cu ceilalți.
Copiii cu dizabilități sunt de cele mai multe ori victime
ale discriminării în ceea ce privește integrarea lor în școlile de masă.
O soluție pentru a opri această discriminare ar putea fi adaptarea mediului
fizic școlar cât și adaptarea programelor educaționale în așa fel încât să
răspundă copiilor cu cerințe educaționale speciale.
Putem vorbi despre mai multe tipuri de discriminare:
a)
Discriminare directă – are loc când o persoană refuză unei alte persoane un drept sau îi
limitează acesteia accesul la informații, servicii, accesarea unor drepturi pe
baza apartenenței la o anumită categorie.
Exemple:
ü O elevă este exmatriculată după ce se află că este
infectată cu virusul HIV;
ü Unui copil cu dizabilități îi este refuzată înscrierea
într-o școală de masă, deși nivelul său intelectual i-ar permite să facă față
cerințelor școlare.
Exemple:
ü Accesul în școală
este permis doar elevilor care poartă uniforma școlii, ceea ce ar putea reprezenta o problemă pentru elevii din medii
defavorizare, care nu își permit achiziționarea uniformei respective;
ü Evaluarea performanțelor elevilor ia în considerare
criterii precum contribuția la fondul clasei/școlii sau achiziționarea anumitor
materiale didactice.
c)
Hărțuirea –
este definită ca fiind un comportament nedorit în legătură cu un criteriu de discriminare (apartenența etnică,
gen, dizabiliate, orientare sexuală etc.), care are ca scop sau
efect
violarea demnității personale a persoanei sau crearea unui cadru intimidant,
ostil, degradant, umilitor sau ofensiv, în mod intenționat sau neintenționat.
Exemple:
ü După ora de sport, dirigintele clasei îi cere unui elev
rom să-și dea jos tricoul pentru ca toți colegii lui să vadă cum miroase un
„țigan împuțit”;
ü Un elev este în mod repetat ridiculizat de ceilalți
colegi pe seama apartenenței etnice sau orientării sexuale, însă acest lucru
este ignorat de cadrele didactice și conducerea școlii, pe motiv că „așa sunt
copiii, se joacă unii cu alții”.
d)
Victimizarea –
se referă la protejarea indivizilor de la orice formă de tratament advers (ex.:
exmatricularea, concedierea etc.) ca reacție la o plângere, acțiune sau alte
proceduri prin care se urmărește respectarea principiului egalității de
tratament. Este vizată de asemenea protecția nu doar a persoanei discriminate,
ci și a celor ce pot oferi probe utile în procedura anti-discriminare sau care
sunt implicați într-un fel sau altul în această procedură.
Exemple:
ü Mama unui elev cu dizabilități, sătulă de hărțuielile la
care era supus fiul său în mediul școlar, decide să facă o plângere la
Inspectoratul școlar. La scurtă vreme după realizarea anchetei și sancționarea
persoanelor responsabile, elevului în cauză i se scade nota la purtare sub un pretext inventat, iar ulterior este
exmatriculat. Alți elevi care se confruntă cu discriminarea sunt astfel
intimidați și nu mai îndrăznesc să semnaleze eventualele abuzuri ale colegilor
sau cadrelor didactice.
e)
Discriminarea structurală – are loc atunci când refuzarea unui drept al unei
persoane este un efect al modului în care sistemele sociale sunt organizate.
Exemple:
ü Criteriile avute în vedere pentru acecesibilizarea
instituțiilor pentru accesul peroanelor cu dizabilități nu sunt suficient de
relevante, de aceea accesibilizarea se reduce la construirea unei rampe de
acces care de multe ori este impracticabilă, fiind prea abruptă.
ü Curriculumul
școlar nu include referiri la istoria și originile minorităților entice sau activități
care să vizeze explorarea și demontarea stereotipurilor.
Consecințe ale discriminării
Problemele cele mai frecvente cu care se confruntă elevii
în situații de discriminare sunt:
·
stima de sine
scăzută;
·
autoizolare;
·
dezinteres față de
activitățile școlare;
·
abandon școlar;
·
probleme de
sănătate;
·
depresie sau chiar
suicid.
Modalități
de prevenție a comportamentelor discriminatorii în
mediul
școlar
În continuare se vor câteva strategii care s-au dovediteficiente în mediul școlar:
- toți participanții sunt tratați cu respect;
- doar opiniile pot fi atacate, nu persoanele;
- deciziile trebuie argumentate;
- toți participanții trebuie să aibă ocazia să-și exprime punctul de vedere;
- întrebările sunt încurajate.
2. Stabilirea
unui cod de conduită,
care să conțină prevederi referitoare la discriminare și intoleranță în mediul
școlar.
3. Încurajarea
participării elevilor prin intermediul consiliului sau parlamentului elevilor.
4. Întărirea
parteneriatului școală-familie, prin solicitarea sprijinului părinților în organizarea de
activități curriculare și extracurriculare legate de combaterea discriminării.
5. Acordarea
de sprijin elevilor aparținând grupurilor vulnerabile, conform nevoilor acestora.
6. Organizarea
de activități care să stimuleze reflecția și gândirea critică a elevilor, precum: dezbateri, studii de caz, descrierea
experiențelor de viață, implicarea activă în campanii de combatere a
discriminării, analiza stereotipurilor prezentate de mass media, exprimarea
prin mijloace artistice (teatru, pictură etc.).
Bibliografie:
·
Neamțu, G., Stan, D.
(2005). Asistența socială. Studii și
aplicații, Iasi: Polirom.
·
Neculau, A., Ferréol, G.
(1996). Minoritari, marginali, excluși,
Iași: Polirom.
·
Ghid de bune practici pentru aplicarea principului
nediscriminării în activitățile didactice
The King Casino | Ventureberg
RăspundețiȘtergereDiscover the rise and fall of the king https://deccasino.com/review/merit-casino/ casino, one of the world's largest The worrione Casino is operated by the aprcasino King Casino Group. You kadangpintar can ventureberg.com/