Dacă tot am vorbit despre poveşti, m-am gândit să ataşez un material pe care l-am pregătit pentru facultate, un material realizat pe baza cărţii ,,Predarea ca o poveste", de Kieran Egan, un ghid practic, care arată cadrelor didactice modul în care pot transforma rutina didactică într-o poveste pasionantă:
Introducere
În aproape toate programele de pregătire a unui cadru
didactic, cursanţilor li se spune că în planificarea lecţiilor şi unităţilor
trebuie mai întâi să identifice şi să ordoneze obiectivele, apoi să
selecţioneze conţinutul şi materialele, apoi să-şi aleagă metodele cele mai
adecvate şi apoi să decidă asupra procedurilor de evaluare. Cursanţilor li se
spune, de asemenea, ca principii călăuzitoare, ideea că învăţarea copiilor
merge de la concret la abstract, de la cunoscut la necunoscut, de la simplu la
complex şi de la manipulare activă la conceptualizare simbolică. Modelul
obiective-conţinut-metode-evaluare poate conduce la un mod de gândire mecanic,
neadecvat planificării procesului de predare. De asemenea, principiile uzuale
legate de modalitatea de învăţare a copiilor sunt inadecvate şi ne fac să
ignorăm cele mai puternice instrumente pe care copiii le aduc cu ei la şcoală,
printre care se numără imaginaţia copiilor, care este cel mai puternic şi mai
energetic instrument de învăţare.
Toată lumea recunoaşte importanţa imaginaţiei în
educaţie. Ei bine, ce este imaginaţia? Potrivit unei definiţii standard de
dicţionar, ea este ,,actul sau puterea de a forma imagini mentale despre ceva
ce nu este prezent” ori ,,actul sau puterea de a crea imagini mentale despre
ceva ce nu a fost experimentat niciodată”. Principiile amintite mai sus ne
informează că dezvoltarea educaţională începe de la concret la abstract, de la
simplu la complex, de la cunoscut la necunoscut, de la manipulare activă la conceptualizare
simbolică.
De la concret la abstract
Dacă acceptăm principiul conform căruia
învăţarea copiilor progresează de la concret la abstract, de exemplu, atunci
cum tratăm poveştile fantastice? În mod frecvent auzim astfel de afirmaţii
precum: ,, Copiii învaţă cel mai bine din experienţele reale, concrete”.
Trebuie să ne întrebăm dacă elevii învaţă totul cel mai bine din astfel de
experienţe. Pot învăţa ei doar din astfel de experienţe? Dacă ne gândim la o poveste precum
,,Cenuşăreasa” care pare să provoace câteva probleme de înţelegere pentru
copiii de 5 ani , putem descoperi imediat conflictele de teamă/speranţă,
bunătate/cruzime şi, desigur, conflictul dintre bine/rău. Acestea sunt nişte
conflicte extrem de generale, abstracte. Există un simţ evident în care copiii
trebuie ,,să deţină” aceste concepte abstracte pentru povestea ,,concretă” a
Cenuşăresei astfel încât aceasta să aibă sens. Ceea ce înseamnă că
abstractizarea este prioritară şi necesară pentru a putea înţelege povestea
concretă.Pe de altă parte, înţelegem şahul dacă învăţăm mişcările particulare,
concrete ale fiecărei piese şi dacă le combinăm pe toate acestea împreună până
dezvoltăm o înţelegere abstractă a regulilor care guvernează acest joc.
Aristotel spunea că: ,,Nu există nimic în minte cu
excepţia a ceea ce a trecut prin simţiri.” În această perspectivă, cunoaşterea,
oricât de abstractă, este obţinută numai pornind de la particularităţile
concretului.
Influenţată de acest principiu,
experienţa copiilor din clasele şcolii elementare este predominant implicată în
simplu şi concret. Există o evitare a abstracţiei deoarece acest principiu a
convins cadrele didactice şi pe cei care alcătuiesc curriculum-ul că aceste
concepte abstracte sunt dincolo de înţelegerea copiilor. La cel mai simplu
nivel putem spune că există o confuzie între abilitatea copiilor de a articula
abstracţiile şi abilitatea lor de a le folosi. Este posibil ca micuţii de 5 ani
să nu poată defini în mod adecvat loialitatea sau curajul, dar folosesc astfel
de concepte clar atunci când înţeleg toate tipurile de povestiri.
De la cunoscut
la necunoscut
Dacă este adevărat că învăţarea se realizează de la
cunoscut la necunoscut, cum am putea explica apropierea uşoară a copiilor faţă
de luptătorii stelari, faţă de vrăjitoarele viclene şi faţă de viermii
vorbitori? Oricare ar fi valoarea organizatorică a acestui principiu,
recunoaştem cu siguranţă-fără a trebui să mai analizăm fantezia copiilor-că el
descrie în mod neadecvat dezvoltarea noastră educaţională. Gândiţi-vă la
modalitatea în care aţi învăţat ceea ce aţi considerat mai valoros. Culegem
frânturi şi bucăţi şi deodată vedem legăturile; acestea se sparg sau descompun
şi se recompun cu piesele separate în noi moduri.
Cele mai puternice şi mai stimulative instrumente
imaginative pe care copiii le aduc la şcoală, sunt complet ignorate şi excluse
atunci când cercetarea este orientată
spre învăţarea copiilor, spre inteligenţă, dezvoltare şi aşa mai departe.
Capacităţile imaginative ale copiilor, nu numai că găsesc o supapă în
povestirile fantastice, ei descoperă adevărata lor funcţionare şi dezvoltare în
aplicarea lor în istorie, în matematică şi în ştiinţe. Imaginaţia este un
instrument puternic şi neglijat de învăţare, de aceea avem nevoie să regândim
practicile noastre de învăţare şi curricula cu o apreciere mai echilibrată a
capacităţilor intelectuale ale copiilor. La loc de cinste între aceste
capacităţi intelectuale este imaginaţia. Debarasându-ne de influentele şi restrictivele
principii menţionate mai sus, vedem calea spre o îmbogăţire masivă a şcolii
elementare. Le putem furniza copiilor lucruri la care să se gândească, care
să-i provoace şi să le stimuleze puterile imaginative cu care trebuie să
gândească.
Povestiri, metafore şi obiective
Dacă
vom continua să păstrăm activitatea intelectuală imaginativă drept centru al
preocupărilor noastre, am putea să construim o imagine mai optimistă şi mai
puţin limitată asupra copilului ca învăţăcel.O astfel de imagine ar fi mai mult
în rezonanţă cu experienţa
,,Nu există nimic în minte cu
excepţia a ceea ce a trecut prin simţiri.” În această perspectivă, cunoaşterea,
oricât de abstractă, este obţinută numai pornind de la particularităţile
concretului.
Influenţată de acest principiu,
experienţa copiilor din clasele şcolii elementare este predominant implicată în
simplu şi concret. Există o evitare a abstracţiei deoarece acest principiu a
convins cadrele didactice şi pe cei care alcătuiesc curriculum-ul că aceste
concepte abstracte sunt dincolo de înţelegerea copiilor. La cel mai simplu
nivel putem spune că există o confuzie între abilitatea copiilor de a articula
abstracţiile şi abilitatea lor de a le folosi. Este posibil ca micuţii de 5 ani
să nu poată defini în mod adecvat loialitatea sau curajul, dar folosesc astfel
de concepte clar atunci când înţeleg toate tipurile de povestiri.
De la cunoscut
la necunoscut
Dacă este adevărat că învăţarea se realizează de la
cunoscut la necunoscut, cum am putea explica apropierea uşoară a copiilor faţă
de luptătorii stelari, faţă de vrăjitoarele viclene şi faţă de viermii
vorbitori? Oricare ar fi valoarea organizatorică a acestui principiu,
recunoaştem cu siguranţă-fără a trebui să mai analizăm fantezia copiilor-că el
descrie în mod neadecvat dezvoltarea noastră educaţională. Gândiţi-vă la
modalitatea în care aţi învăţat ceea ce aţi considerat mai valoros. Culegem
frânturi şi bucăţi şi deodată vedem legăturile; acestea se sparg sau descompun
şi se recompun cu piesele separate în noi moduri.
Cele mai puternice şi mai stimulative instrumente
imaginative pe care copiii le aduc la şcoală, sunt complet ignorate şi excluse
atunci când cercetarea este orientată
spre învăţarea copiilor, spre inteligenţă, dezvoltare şi aşa mai departe.
Capacităţile imaginative ale copiilor, nu numai că găsesc o supapă în
povestirile fantastice, ei descoperă adevărata lor funcţionare şi dezvoltare în
aplicarea lor în istorie, în matematică şi în ştiinţe. Imaginaţia este un
instrument puternic şi neglijat de învăţare, de aceea avem nevoie să regândim
practicile noastre de învăţare şi curricula cu o apreciere mai echilibrată a
capacităţilor intelectuale ale copiilor. La loc de cinste între aceste
capacităţi intelectuale este imaginaţia. Debarasându-ne de influentele şi restrictivele
principii menţionate mai sus, vedem calea spre o îmbogăţire masivă a şcolii
elementare. Le putem furniza copiilor lucruri la care să se gândească, care
să-i provoace şi să le stimuleze puterile imaginative cu care trebuie să
gândească.
Povestiri, metafore şi obiective
Dacă
vom continua să păstrăm activitatea intelectuală imaginativă drept centru al
preocupărilor noastre, am putea să construim o imagine mai optimistă şi mai
puţin limitată asupra copilului ca învăţăcel.O astfel de imagine ar fi mai mult
în rezonanţă cu experienţa noastră cotidiană prin care vedem
energia intelectuală creativă a copiilor decât este imaginea piagetiană care
vorbeşte unui fel de incompetenţi intelectual. Asta nu vrea să spună că acum
vom ignora ceea ce în mod uzual copiii nu par a fi în stare să facă, ci mai
degrabă ne vom concentra asupra a ceea ce ei în mod evident pot să facă şi par
capabili să facă cel mai bine.
Ritmul poveştii
Poveştile sunt unităţi narative. Ele sunt distincte faţă
de alte tipuri de naraţiuni prin faptul că au începuturi şi sfârşituri
clare,particulare. Forma clasică a poveştii începe cu ,,A fost odată ca
niciodată” şi se încheie cu ,,Şi au trăit fericiţi până la adânci bătrâneţi”.
,,A fost odată ca niciodată” creează o aşteptare de un anumit fel. Ni se spune
că la un anumit timp şi loc s-a întâmplat ceva. Acest ceva va implica un
conflict sau o anume problemă de care se va ocupa restul poveştii pentru a-l
rezolva. Există un ritm în poveşti. Ele stabilesc o aşteptare la început,
aceasta este elaborată sau complicată la mijlocul poveştii şi este rezolvată în
final. Poveştile sunt legate prin început şi sfârşit de această satisfacere a
aşteptărilor stabilite la început. Tot ceea ce nu contribuie la acest lucru sau
ceea ce nu se potriveşte cu acest ritm este irelevant pentru poveste şi trebuie
exclus. Dacă în Cenuşăreasa am urmări una dintre surorile urâte de-a lungul
unei zile, povestea şi-ar pierde din interes: astfel de evenimente sunt
irelevante pentru a rezolva conflictul stabilit la începutul poveştii. În acele
poveşti pe care copiii le găsesc a fi cele mai captivante, există doar acele
evenimente şi detalii care continuă ritmul iniţial. Un model pentru predare
care se inspiră din puterea poveştii va asigura ideea că stabilim un conflict
sau un simţ al tensiunii dramatice la începutul lecţiilor şi al unităţilor de
predare. Astfel creăm nişte expectanţe pe care le vom
satisface la final.Acest ritm al expectanţei şi al satisfacţiei ne va da un
principiu pentru selecţionarea exactă a conţinutului. Aşadar, ar trebui să ne
concentrăm mai mult pe simplificarea şi pe clarificarea selecţiei conţinutului
în funcţie de ritmul stabilit la începutul lecţiei sau al unităţii noastre de
predare.
Opoziţii binare
Unul dintre cele mai evidente instrumente structurale pe
care le putem vedea în poveştile copiilor, este utilizarea opoziţiilor binare.
Conflictele dintre bine şi rău, curaj şi laşitate, teamă şi siguranţă şi
altele, sunt întreţesute sau cuprinse în poveste. Dacă alcătuim o poveste cu o
mamă vitregă vicleană şi o fată bună, precum Cenuşăreasa, începem cu un
conflict între aceste forme ale binelui şi răului. Selecţia incidentelor şi a
personajelor va fi determinată de nevoia de a arăta bunătatea uneia şi răutatea
celeilalte. Incidentele în care mama vitregă este dură faţă de Cenuşăreasa şi
îşi favorizează propriile fice rele,toate elaborează polul binar. Bunătatea
constantă şi modestia dusă până la sacrificiu a Cenuşăresei, o plasează pe
aceasta la celălalt pol. Oriunde ne uităm în poveştile copiilor, şi în
propriile lor povestiri fără îndoială derivative, găsim astfel de conflicte
binare. Aceste opoziţii binare sunt de folos nu numai în organizarea
poveştilor, ci le vedem proeminent în toate tipurile de domenii în care
organizăm şi înţelegem lucrurile.
Înţeles afectiv
În mod clar, poveştile sunt preocupate de răspunsurile
afective. Un bun povestitor se joacă cu emoţiile noastre, după cum un violonist
cântă la vioară. Rezonăm cu ritmul conflictului binar, cu evenimentele care-l
duc mai departe şi cu rezolvarea sa. Educaţia este un domeniu în care există
puţin spaţiu pentru vieţile noastre emoţionale. Înţelegem lumea şi experimentăm
,,afectiv” nu mai puţin decât ,,cognitiv”. Prezentarea cunoaşterii separat de
emoţiile şi intenţiile umane înseamnă să reduci înţelesul afectiv. Acest
înţeles afectiv, de asemenea, pare în mod special a fi important în a furniza
acces la cunoaştere şi în a ne implica în cunoaştere. Avem tendinţa de apreda
matematica şi fizica ca pe nişte structuri inumane ale cunoaşterii, aproape
fiind mândri de precizia lor logică şi inumană. Există două probleme cu această
abordare. Prima este aceea că nu este adevărată în nici un sens, a doua este
că, din punct de vedere educaţional este dezastruoasă.
Unicitatea formei poveştii este aceea că ea îşi creează
propria lume, în care înţelesul evenimentelor, şi, astfel, ceea ce ar trebui să
simţim în legătură cu el, este fix. Chiar şi surorile urâte din realitate sunt
de partea Cenuşăresei. Ştim că am ajuns la sfârşitul poveştii când ştim cum să
simţim în legătură cu toate evenimentele şi personajele care o alcătuiesc. Ceea
ce este completat de către sfârşitul unei poveşti bune este modelul care
fixează înţelesul şi sentimentele noastre în legătură cu conţinuturile. Pornind de la această observaţie, putem vedea
că modelul nostru trebuie să furnizeze o modalitate de terminare a unei lecţii
sau a unei unităţi care are ceva în comun mai degrabă cu felul în care se
termină poveştile decât cu sfârşitul,deoarece am ,,acoperit” tot conţinutul
identificat ca fiind relevant. Începutul nostru trebuie să stabilească un
conflict binar sau o problemă, iar finalul trebuie să-l rezolve într-un fel,
dacă urmează să profităm de puterea poveştilor de a ne implica afectiv.
Un model alternativ
Reguli de respectat în aplicarea
modelului:
- aplicarea acestui
model necesită stabilirea a ceea ce este cel mai important în legătură cu o
temă;
- structurarea temei să
se bazeze pe puternicele concepte binare abstracte pe care copii le percep atât
de bine și cu care acumulează noi cunoștințe;
- este necesar ca
unitatea de învățare sau lecția să fie sub forma unei povești;
- concluzionarea să se
facă prin satisfacerea expectanței sau prin rezolvare a conflictului stabilit
la început
Modelul poate fi structurat ca o
serie de întrebări, iar răspunsurile date acestor întrebări vor produce o
lecție sau un plan al unei unități.
Prima întrebare în acest model
constă în identificarea a ceea ce ne-ar putea implica afectiv în
temă, iar dacă nu
găsim, atunci nu trebuie să mergem mai departe.
Modelul formei
poveştii
•
1.Identificarea importanței:
ü
Ce este cel mai important în legătură cu o
temă?
ü
De ce trebuie să conteze pentru copii?
ü
Care sunt lucrurile afective pe care le
conține și care îi implică pe copii?
•
2.Identificarea opozițiilor binare:
ü
Care dintre opozițiile binare înglobează
cel mai bine importanța temei?
•
3.Organizarea conținutului în forma
poveștii:
ü
Ce conținut înglobează în modul cel mai
dramatic opozițiile binare pentru a da semnificație temei?
ü
Ce conținut pune cel mai bine tema într-o
formă de poveste?
•
4.Concluzie:
ü
Care este cea mai bună modalitate de
rezolvare a conflictului dramatic conținut în opozițiile binare?
•
5.Evaluare:
ü
Cum poate cineva ști dacă tema a fost
înțeleasă, dacă importanța sa a fost pricepută și dacă a fost învățat
conținutul?
Exemplu
de aplicare a modelului pe o unitate tematică
De exemplu unitatea ,,Comunitățile” ar trebui să
fie abordată mai degrabă ca o poveste de spus decât ca un set de obiective ce
trebuie atinse. Poveștile pot fi atât adevărate cât și fictive și
că modelarea unui material într-o formă de poveste poate implica simplificare, însă nicidecum falsificare. Astfel ne putem imagina
un editor de ziar care a ajuns pe o planetă îndepărtată și care își întreabă
reporterii de pe pământ ,,Care este povestea legată despre aceste comunități?
Ce voi spune cititorilor noștri?”
1.
Identificarea
importanţei
Ce este cel mai important în legătură cu această
temă?
De ce trebuie să conteze pentru copii?
Care sunt lucrurile afective pe care le conține și
îi implică pe copii?
Comunitățile sunt rețele de suport, de protecție,
de afecțiune, de credințe și asa mai departe. Ele sunt unite de nevoile noastre
reciproce și sunt amenințate de tendința noastră de a evalua nevoile și
dorințele noastre excesiv de sus, iar pe ale altora excesiv de jos.
A spune că și copiii sunt părți ale unei comunități
și că această comunitate este extrem de importantă nu duce la ideea că tema
poate implica afectiv copiii. Copiii își iau viața de zi cu zi ca pe un ceva
dat. Probabil că peștii nu găsesc apa ca fiind interesantă decât atunci când
sunt scoși din ea. Subliniind rutina banală scoatem la suprafață nevoi vitale,
speranțe incredibile ce devin posibile și așa mai departe. Pentru a face ca
tema să fie palpitantă din punct de vedere afectiv trebuie ca acest nivel
real(de subliniere a rutinei vieții comunității) să fie expus.
2. Găsirea opoziţiilor binare
Ce opoziții binare înglobează
cel mai bine importanța temei?
Pentru a putea
identifica cel puțin o opoziție binară trebuie să vedem părțile comunității
care poate ni se par banale – poșta, cumpărăturile, șoselele etc.ca una dintre
cele mai grozave realizări ale planificării umane. Dacă aceste comunități
încetează să mai funcționeze, vom avea de suferit. Astfel putem să ne
concentrăm pe opoziția binară dintre supraviețuire/distrugere.
3. Organizarea conţinutului într-o formă de poveste
Ce conținut înglobează în modul cel mai dramatic opozițiile binare pentru a
da acces la tema noastră?
Trebuie să începem unitatea poveste cu un eveniment
sau incident, sau exemplu care să prezinte în modul cel mai viu comunitățile nu
doar ca pe niște oameni care fac diverse meserii și care depind unul de altul
pentru diverse lucruri mărunte, ci mai degrabă ca o problemă de supraviețuire
împotriva distrugerii.Am putea începe prin inventarea unui scenariu pentru
copii. Să ne imaginăm că mâine dimineață când ne vom trezi, orașul nostru este
despărțit de restul țării printr-un zid de oțel uriaș. Toate căile de acces se
opresc în acest zid. Dacă toate conductele de apă care duc spre robinete sunt
tăiate, de unde vom mai lua apă? Cât timp vom avea mâncare? Avem nevoie de o
activitate de deschidere, care să dea o imagine dramatică asupra conceptului de
comunitate ca mașinărie pe care oamenii au construit-o pentru a ne ajuta să
supraviețuim.
Ce conținut pune cel mai bine tema într-o formă de
poveste?
Dacă
de exemplu vorbim despre mâncare, nu va fi suficient să descriem tipurile de
mâncare disponibile într-un supermarket. Opozițiile noastre binare concentrează
atenția asupra mâncării ca mijloc de supraviețuire, atenția noastră fiind
centrată pe tipurile de mâncare de care avem nevoie pentru a supraviețui.
Astfel opozițiile de supraviețuire/distrugere pot fi folosite pentru a organiza
conținutul care va duce povestea noastră mai departe.
4. Concluzie
Care este cea mai bună modalitate de rezolvare
a conflictului dramatic conținut în opozițiile binare?
Copiii în grupuri mici ar putea discuta în legătură
cu trăsătura comunității care contribuie cel mai mult la protejarea acesteia
din urmă. Cadrul didactic ar putea pregăti ,,roluri”; dând fiecărui grup un
cartonaș cu o trăsătură, îi pune pe copii să discute în jurul acestor puncte
pentru a alcătui un caz. Rolul cadrului didactic într-o astfel de discuție
ghidată poate fi acela de a arăta că aceste roluri cooperează pentru a face ca
acea comunitate să meargă înainte.
5. Evaluare
Care este cea mai bună modalitate de rezolvare
a conflictului dramatic conținut în opozițiile binare?
Copiii în grupuri mici ar putea discuta în legătură
cu trăsătura comunității care contribuie cel mai mult la protejarea acesteia
din urmă. Cadrul didactic ar putea pregăti ,,roluri”; dând fiecărui grup un
cartonaș cu o trăsătură, îi pune pe copii să discute în jurul acestor puncte
pentru a alcătui un caz. Rolul cadrului didactic într-o astfel de discuție
ghidată poate fi acela de a arăta că aceste roluri cooperează pentru a face ca
acea comunitate să meargă înainte.
Structura poveştii în curriculum
Poate părea plauzibil faptul că structura poveştii poate fi utilă în
organizarea conţinutului, care este alcătuit în principal din evenimente,
oameni şi înţeles afectiv.
Astfel de domenii precum istoria şi studiile sociale se pretează destul de
uşor la organizarea sub forma poveştii. Dar principiile dezvoltate anterior
sunt, de asemenea relevante şi pentru alte zone curriculare, chiar şi pentru
matematică.
Sarcina pedagogică este
aceea de a descoperi cum putem organiza conţinutul despre lumea reală în aşa
fel încât să încurajăm copiii obişnuiţi să-şi folosească abilităţile lor
intelectuale considerabile la învăţat.
MATEMATICA
Folosirea modelului formei poveştii în şcoala elementară va influenţa
curriculum-ul spre o mai mare coerenţă.
Matematica în curriculum-ul şcolii elementare este de obicei văzută ca un
set de abilităţi de calculare ce trebuie administrate.
Dacă copiii pot vedea un anumit calcul matematic nu doar ca pe o abilitate
dezumanizată ce trebuie manipulată, ci mai degrabă ca pe o anumită soluţie la o
anumită speranţă, intenţie, teamă umană sau orice altceva, atunci putem îngloba
abilitatea într-un context care are înţeles.
Cum putem preda numărarea cu
ajutorul modelului formei poveştii?
1.Identificarea
importanței:
ü
Ce este cel mai important în legătură cu
un subiect?
ü
De ce trebuie să conteze pentru copii?
ü
Care sunt lucrurile afective pe care le
conține și care îi implică pe copii?
Ceea
ce este important este că elevii înţeleg ingeniozitatea sistemului nostru
zecimal. Vom dori să transformăm acest lucru în ceva minunat, aproape magic.
2.Identificarea
opozițiilor binare:
ü
Care dintre opozițiile binare înglobează
cel mai bine importanța subiectului?
Cum
preocuparea noastră este aceea de a transforma ingeniozitatea şi uimirea faţă
de sistemul zecimal, am putea alege opoziţiile binare ale ingeniozităţii şi
lipsei de idei.
3.Organizarea conținutului în forma poveștii:
ü
Ce conținut înglobează în modul cel mai
dramatic opozițiile binare pentru a da semnificație subiectului?
Scopul nostru este acela de a expune
uimirea şi ingeniozitatea numărării. Sarcina noastră este aceea de a arăta că
ceea ce luăm de bun, ceea ce este o rutină zilele acestea, este de fapt
produsul unei realizări uimitoare.
EXEMPLU
Am
putea să le explicăm acest lucru copiilor spunându-le povestea ciorii care
mănâncă grăunţele fermierului. Înţelegerea numerelor de către cioară este
aproape la fel de bună ca şi la fiinţele umane. Ea nu poate distinge cu
precizie numerele 5 sau 6.
Cadrul didactic ar putea lua 2 sau 3
bile în mâini pe care să le deschidă şi să le închidă repede în faţa clasei
întrebând: “Câte
bile sunt aici?” Toţi
copiii vor putea răspunde. Apoi cadrul didactic ar putea încerca acelaşi lucru
cu 8 sau 9 bile. Unii copii vor ghici numărul corect, alţiii vor greşi. Cadrul
didactic poate explica faptul că suntem exact ca cioara în ceea ce priveşte
simţul numerelor, cu diferenţa că noi putem număra.
Ce conținut pune cel mai bine subiectul în
forma unei poveşti?
Am dori acum să expunem ceva din
inteligenţa numărării, care este implicată în sistemul zecimal. Dacă intrăm
într-o clasă şi toate scaunele sunt ocupate, iar unii copii stau în picioare,
atunci putem spune imediat că sunt mai mulţi copii decât scaune. Sau dacă sunt
câteva scaune libere putem spune că sunt mai multe scaune decât copii.
•
4.Concluzie:
Care este cea mai bună modalitate de
rezolvare a conflictului dramatic conținut în opozițiile binare?
Ce grad al medierii acelor opoziţii ar
trebui să căutăm?
Cadrul
didactic poate arăta că deoarece avem zece degete putem folosi un sistem
decimal. Pănă acum câteva sute de ani, toate textele matematice includeau
diferite metode de numărare cu degete. Copiii s-ar putea distra învăţând câteva
dintre cele mai simple metode. Concluzia ar trebui să accentueze ingeniozitatea
sistemului nostru de bază de numărare. Sarcina pentru cadrele didactice este în mare parte să transforme
într-un lucru minunat ceea ce a deveni o rutină.
5.Evaluare:
Cum poate cineva ști dacă tema a fost
înțeleasă, dacă importanța sa a fost pricepută și dacă a fost învățat
conținutul?
Atunci când copilul dobândeşte
sentimentul surprizei şi încântării, atunci vor urma şi abilităţi de calcul.
Deci jocurile şi glumele cu numere sunt una dintre modalităţile la care
apelează sentimentul uimirii. Dacă magia nu poate fi atinsă în întregime decât
de anumiţi indivizi, în schimb amuzamentul poate fi perceput de aproape toţi.
Aproape toţi copiii au capacităţi intelectuale dezvoltate pentru a putea mânui
cu uşurinţă calculele matematice de bază. Trucul pedagogic este acela de a le
arăta de ce ar trebui să fie suficient de interesaţi să-şi cheltuiască energia
intelectuală facând acest lucru.
CONCLUZIE
Predarea ca o poveste-
este o carte în care cei implicaţi în educaţie, fie în învăţământul primar,
secundar, superior sau în cercetare, întâlnesc o prezentare clară a
modalităţilor de integrare a imaginaţiei în curriculum, în matematică, ştiinţe,
literatură şi comunicare, arte sau alte arii curriculare.
În această carte inovativă, Kieran Egan oferă cadrelor didactice calea
practică de redobândire a puterilor pe care le avea Povestitotul în
comunităţile tradiţionale. Întâlnim aici elemente practice prin care poveştile
şcolii pot fi făcute să atragă elevii în spaţiul narativ în care învăţarea este
naturală, plăcută şi eficientă deopotivă.
Cartea lui Egan determină cititorul să se uite încă o dată la ceea ce este
mult prea frecvent luat a fi general valabil pentru modul în care învaţă
copii...
Bună ziua, mai aveți aceasta carte? Am nevoie de ea pentru lucrarea de licență si nu o gasesc nicaieri. Mulțumesc
RăspundețiȘtergere